Årsredovisningens påverkan : En studie ur företagens och aktieägarnas synvinkel

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: Årsredovisning är en lagstadgad finansiell rapport skapad för att ge intressenter inblick i företagens verksamhet. Det finns lagar över vad en årsredovisning bör innehålla för att säkerställa dess kvalitet inför dess intressenter. Trots detta uppmanas aktieägare att vara kritiska i sin läsning av årsredovisningen. Vi ställde oss frågan varför. Syftet med denna uppsats var att få en djupare förståelse för hur årsredovisningar används för att påverka aktieägare och hur kritiska aktieägare är vid läsning av årsredovisningar. Genom intervjuer och enkäter med representanter från börsnoterade företag, bolagsbevakare och aktieägare undersöktes det hur årsredovisningar används av företag och hur den påverkar vid investeringsbeslut. Årsredovisningar används av aktieägarna som en informationskälla vid investeringsbeslut, drivna av viljan att få avkastning på sina aktier. Företagen i sin tur använder årsredovisningen för att marknadsföra företaget och för att få aktieägare att investera i företaget. Studien visade att företag medvetet använder årsredovisningar i ett marknadsföringssyfte och att det i årsredovisningar finns utrymme att skildra företag på olika sätt. De studerade aktieägarna visade sig vara delvis kritiska i sin granskning av årsredovisningar och visade sig ha delar de var särskilt kritiska till. Ur företagens synvinkel handlar det om att skapa en årsredovisning som matchar företagets image och sett ur aktieägarnas perspektiv handlar det om kritisk tolkning av text som kan leda till påverkan av deras investeringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)