Smart cykelförvaring på pendelbåt

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Sebastian Korling; Emil Sollenby; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SjöVägen är SLs enda nuvarande pendelbåtslinje, linje 80, och har varit i drift sedan 2012. Den sträcker sig från Nybroplan till Frihamnen via bland annat Nacka och Lidingö. Linjen är en av få i Stockholms kollektivtrafik som tillåter att resenärer tar med sig sin cykel ombord. Till båtarna som trafikerar linjen i dagsläget finns det ingen specificerad cykelförvaring, cyklarna har surrats fast mot relingen. Detta har varit opraktiskt och tidsödande för personalen och resenärerna.I september 2014 tas SjöVägens nya elbåt i trafik som har större kapacitet än föregående båtar på linjen. Syftet med projektet är att organisera och förbättra användarvänligheten vid förvaring av cyklar på SjöVägens nya båt genom att ta fram ett smart koncept för cykelförvaring. Målet med förvaringen är att cyklarna ska uppta liten plats, vara lättillgängliga och inte vara i vägen.Arbetet har genomförts i nära samarbete med Anders Rörby, konsult åt SjöVägen, samt Rederiaktiebolaget Ballerina med VD Gustaf Myrsten och anställda. Ballerina är det rederi som står för driften av SjöVägen och som är beställare av den nya elbåten.Initialt undersöktes marknaden för att se vilka olika typer av cykelförvaring som finns och hur de fungerar. Intervjuer med SjöVägens besättning och resenärer har genomförts för att få deras syn på problemet. Befintliga och tänkbara problem med en cykelförvaring ombord på en båt har analyserats och legat till grund för konceptutvecklingen. Genom användning av en modell och mock-up av en båtreling, både i skala och skalenlig, har problemen testats och utvärderas för att genom dessa resultat sedan ta fram ett lösningsförslag. Med datorprogrammen Solid Edge, Rhinoceros, Matlab och Ansys Workbench har de olika lösningarna visualiserats, byggts upp och utvärderats.Projektet har resulterat i ett slutkoncept bestående av tre delar, två typer av cykelställ samt ett användargränssnitt, där problemlösning och form varit drivande. De ena av cykelställen är väggmonterat och rymmer fyra stycken cyklar. Det andra är ett ställ som monteras på den befintliga relingen där cykelns framhjul parkeras mellan spjälorna 25 centimeter utanför relingen. Detta tillsammans med att cyklarna snedställs gör att utrymme sparas och 14 stycken cyklar ryms. Det är detta ställ som är huvudlösningen till projektet och totalt med väggstället ryms 18 stycken på hela båtens fördäck. Till detta har ett användargränssnitt utvecklas kring cykelställen för att underlätta för resenärerna genom tydliga markeringar, symboler och färgsättning. Konceptet löser uppställda problem och erbjuder en användarvänlig lösning som bidrar positivt till båtens övriga utseende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)