Utgivandet av konvertibla obligationer och dess inverkan på ett företags aktiekurs
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företags aktiekurs reagerar vid tillkännagivandet av en konvertibelemission. Bisyftet är att studera olika bestämningsfaktorer, dvs. vad som kan tänkas påverka reaktionen. Genom att utföra en eventstudie undersöker vi om det förekommer abnorma avkastningar vid tillkännagivandet av konvertibelemissioner på den nordiska marknaden. Uppsatsen har sin utgångspunkt i teorin om effektiva marknader och informationsasymmetri, där signalering har en betydande inverkan på hur ett företag väljer att finansiera sin verksamhet. Med data från Thomson Reuters Datastream har 30 konvertibelemissioner på den nordiska marknaden undersökts för att identifiera om abnorm avkastning förekommer i samband med tillkännagivandet. Studien visar att den genomsnittliga abnorma avkastningen på annonseringsdagen är negativ (-2,99 %) och statistisk signifikant på 1 % -nivån. Vidare visar studien att variationen i de abnorma avkastningarna till 40,7 % kan förklaras av följande bestämningsfaktorer; utspädningseffekt, emissionsstorlek, marknadsavkastning inför emissionen och anledning till emissionen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)