Om kunden själv får välja : En kvalitativ studie om hur köpkanaler kan integreras för att skapa kundvärde

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte med denna studie är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur köpkanaler kan integreras för att skapa kundvärde. Forskningsfrågor: Hur kan företag möta olika målgruppers behov genom att använda omnikanaler? Hur kan företag underlätta kunders vardag genom att använda omnikanaler? Hur kan företag förenkla kunders köpbeslut genom att använda omnikanaler? Metod: Studien är av kvalitativ karaktär, med en kombination av induktiv och deduktiv ansats. Den empiriska datan är insamlad genom sju semi-strukturerade intervjuer. Slutsats: Livsmedelssektorn genomgår idag en revolutionerande förändring där den försöker integrera köpkanaler och anpassa sig i en omnihandel. Kunden är idag mer medveten och aktiv än vad den någonsin tidigare varit, varefter den ställer högre krav på att företag ska förse dem med praktiska lösningar som genererar höga kundvärde. Studien resultat påvisar att det existerar en viss osäkerhet vid köpbeslut via online handel och vi kan konstatera att företag kan möta denna problematik genom att förse kunden med produktinformation samt skapande av förtroende. Studiens resultat indikerar på att företag bättre kan möta kunders behov och önskningar om de använder sig av psykografiska variabler vid segmentering. Genom att aktivt ta ställningstagande för hållbar utveckling kan företag attrahera den medvetna och aktiva kunden som förekommer på dagens marknad. Vi kan konstatera att kunden vill handla när, var och hur den vill vilket ställer krav på tillgänglighet och integration av köpkanaler. Studien har även påvisat att livsmedelssektorn inte implementerat mobila applikationer i den mån kunden önskar, men att detta är under utveckling. Teoretiskt bidrag: Studien bidrar med riktlinjer vilka kan följas vid utvecklingsarbetet gällande omnihandeln. Förslag till framtida forskning: Livsmedelssektorn har idag börjat integrera köpkanalerna för att möta kundernas krav och behov, men som framkommit ur studien finns det en problematik kring att skapa lönsamhet av denna verksamhet. Vi föreslår därför vidare undersökningar som fokuserar på hur aktörer inom livsmedelssektorn kan skapa lönsamhet i en omnihandel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)