Sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn med cancer i ett palliativt skede : En litteraturstudie
Sammanfattning: Bakgrund: Cancer är en sjukdom som både vuxna och barn kan insjukna i och alla som insjuknar överlever inte. Vårdandet av barn med cancer innebar ibland att vårda i livets slut. Vården övergick till palliativ behandling när bot inte längre var möjligt. Vårdandet och omsorgen krävde en stor yrkesskicklighet från sjuksköterskan och omvårdnad var det centrala i professionen. Den palliativa vården handlade om att lindra lidande och öka barnets livskvalitet genom symtomlindring. Barn med cancer som vårdades palliativt krävde ett holistiskt förhållningssätt som involverade barnets familj. Syfte: Beskriva det vetenskapliga underlaget om sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn med cancer i ett palliativt skede. Metod: En beskrivande litteraturstudie. Resultat: Studien resulterade i 7 teman: sjuksköterskorna i sin profession, relationerna i den palliativa vården, att symtomlindra barnet, vikten av kommunikation inom den palliativa vården, sjuksköterskornas upplevda känslor, teamarbete och upplevelsen av kunskap och utbildning. Resultatet beskrev att sjuksköterskan arbetade holistiskt och ville göra det bekvämt för barnet. Genom en god relation och kommunikation blev det lättare för sjuksköterskan att symtomlindra barnet och vara ett stöd för familjen. Sjuksköterskan upplevde många känslor i arbetet. All kunskap sjuksköterskorna behövde för att vårda barn med cancer palliativt uppnåddes inte bara genom utbildning utan också via erfarenhet. Palliativa vården handlade om att upprätthålla livskvalitet fram till döden. Slutsats: Resultaten i litteraturstudien visade att sjuksköterskan ansåg att deras arbete var värt alla känslor som uppstod om de fick känna att de gjort allt dem kunde för barnet. Arbetet fick sjuksköterskan att växa både professionellt och privat.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)