Marknadsstudie för att kartlägga kulturskillnader i Sverige kontra Norge

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

Sammanfattning: Impact AB är ett nystartat företag som specialiserat sig på att rekrytera svensk personal till norska företag.Impact AB inriktar främst sin verksamhet mot företag med 30-500 anställda inom teknik, ekonomi och försäljningsområdet som har ett behov av att anställa akademiker.Ändamålet för denna uppsats är skaffa information om hur företag, både svenska och norska, reagerar på olika kontaktmetoder när Impact AB som ett nystartat företag erbjuder sina tjänster. Detta för att Impact AB på ett effektivt och framgångsrikt sätt ska kunna utöka sin kundbas. Erhållen information om vilka metoder som är mest framgångsrika gör att Impact AB kan fokusera sin marknadsföring på rätt sätt för att spara både tid och pengar.Fyra olika metoder har använts för att få information om företags reaktioner. Dessa metoder har använts på liknande sätt både i Norge och i Sverige.Metod 1: Utskick via e-post med uppföljning via telefon Metod 2: Uppringning utan föranledning s.k. cold calling Metod 3: Enbart utskick via e-post Metod 4: Direktmarknadsföring via utskick med post och uppföljning via telefonUndersökningen var kvantitativ. Sannolikhetsurval användes, det vill säga att alla svarande valdes ut slumpmässigt och har en känd chans att komma med i urvalet. Klusterurval gjordes också, vilket innebär att naturliga grupperingar används, till exempel geografiska områden. 417 företag som kontaktades i Sverige och 416 i Norge.Ett sätt att mäta framgång med undersökningen var att räkna antalet bokade möten som erhölls för varje metod. I Sverige har undersökningen dessvärre inte lett till några möten men i Norge verkar det som metod 4 var den mest framgångsrika metoden med 6% bokade möten.I Sverige verkar det som den person som kontaktades på företaget föredrog att få information via e-post eller vanlig post innan ett telefonsamtal. 22% av de företag som kontaktades med metod 2: "cold calling", ville ha mer information, medan endast 7% och 7, 5% har begärt mer information med hjälp av metod 1 och 4.Samma mönster kunde påvisas i Norge, där 28% vill ha mer information innan kontakt med metod 2, jämfört med 5% och 7% för metod 1 och 4. Övriga analyser av resultatet är objektivt beroende på studenternas egen reflektion över hur de togs emot av företagen under telefonsamtalen. Det verkade som det var fel tid på året att starta ett samarbete med rekrytering åt företag och det var också under en svår ekonomiskt tid då det inte verkade intressant att anställa ny personal.Företag rekommenderas att först skicka information via e-post eller vanlig post innan ytterligare kontakt sker via telefon.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)