Hur chefer på Volvo Car Corporation arbetar med intern marknadsföring : En kvalitativ fallstudie om organisatorisk identifiering, befogenheter och intern kommunikation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Denna kvalitativa fallstudie ämnar undersöka hur chefer arbetar med verktyg inom intern marknadsföring i syfte att motivera och tillfredsställa sina medarbetare. Intern marknadsföring är högst aktuellt. Årligen görs rankingar över de mest attraktiva arbetsplatserna för medarbetare, och rapporter visar att framförallt unga människor vill att deras företag ska satsa på medarbetarnöjdhet samt bidra till positiv samhällsutveckling. Teori visar att intern marknadsföring har en positiv inverkan på medarbetarnöjdhet, som resulterar i mindre sjukfrånvaro och högre effektivitet, vilket i sin tur leder till ett bättre finansiellt resultat för företag. I en kvalitativ fallstudie, utförd vid Volvo Car Corporation i Göteborg och Skövde, har tio chefer intervjuats kring hur de arbetar med intern marknadsföring och vad som motiverar dem till det. Detta för att ämna svara på frågan ”Hur skapar enskilda chefer på Volvo Car Corporation motivation och tillfredsställelse bland medarbetarna med hjälp av organisatorisk identifiering, befogenheter och intern kommunikation?” Som framgår av problemformuleringen är studien begränsad till att undersöka tre dimensioner som berör intern marknadsföring; organisatorisk identifiering, befogenheter och intern kommunikation. Studien har resulterat i ett teoretiskt och praktiskt bidrag i form av en ökad förståelse för hur chefer praktiskt arbetar med intern marknadsföring. Detta till skillnad från många kvantitativa studier inom ämnet som visar effekten av intern marknadsföring, inte den praktiska implementeringen. Studien ger praktiska incitament till företag att satsa på att utbilda chefer inom intern marknadsföring, samt till enskilda chefer, att med den kunskap studien bidrar med, kunna utvärdera sitt eget arbete och därmed kunna förbättra sitt arbetssätt genom en ökad förståelse av individens påverkan på arbetet med intern marknadsföring. Slutsatserna som presenteras innefattar operativa exempel på hur enskilda chefer arbetar med intern marknadsföring, så som att sätta strukturer för att uppmuntra beslutsfattande och motivera sin personal genom att sälja in arbetsuppgifter och skapa sammanhang. Utöver detta uppmuntras tvåvägskommunikation och cheferna agerar förebilder i sitt ledarskap genom att vara högst professionella i sitt arbete och samtidigt verka för en trivsam arbetsmiljö, i syfte att motivera och skapa tillfredsställelse. Studien visar även att chefernas personliga engagemang påverkar arbetet med intern marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)