Logopeders upplevelser och tankar gällande stamningsbehandling med tonåringar; En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Tonårstiden kan vara svår och särskilt om man har stamning, men behandling på området är i nuläget relativt outforskat för åldersgruppen. Syftet med studien var att undersöka vilka upplevelser och tankar logopeder har gällande stamningsbehandling med tonåringar. Kvalitativ metod användes och halvstrukturerade livsvärldsintervjuer utfördes med tio logopeder i videomöte. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys och resulterade i tre huvudkategorier och nio underkategorier. Dessa gav en fördjupad bild av logopeders tankar om tonåringar som stammar, hur logopederna ger behandling och reflektioner kring denna process. Resultatet beskriver även logopedernas nuvarande förutsättningar i arbetet och vad de hade sett som optimalt. En implikation av studien är att logopeder har rikligt med tankar och idéer gällande behandling med tonåringar som stammar där terapeutiska allianser, individanpassningar, målformuleringar samt arbete för acceptans betonas speciellt för denna grupp. Logopedernas perspektiv bidrar till ökad evidens för stamningsbehandling samt identifierar framtida forskningsområden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)