Konsten att sälja utan att ropa ”KOM OCH KÖP!” : Att genomföra content marketing på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Content marketing är ett fenomen som vuxit och blivit en trend, på grund av den stora tillgången av information som onlinemiljön bidragit med till företagen. Vad content marketing handlar om har visat sig bristfälligt bland forskare, då det saknas en tydlig akademisk avgränsning. Definitionen av fenomenet content marketing är många, och forskare uttrycker sig olika vid beskrivningen om vad content marketing innebär. Hur content marketing används och vad som är viktigt att förmedla genom sin content marketing på sociala medier skiljer sig också från företag till företag. Däremot är flera forskare överens om att en strategi är viktig vid skapandet av content marketing. Syftet med denna studie är skapa en nyanserad bild av content marketing på sociala medier. Detta eftersom det råder delade meningar om innebörden av content marketing inom forskningsområdet. Att avgränsa studien till sociala medier har gjorts då onlinemiljön är ett för brett område för studiens storlek och avsatta tid. En kvalitativ små-N-studie har genomförts med intervjuer av företag. För att kunna besvara studien syfte genom företagens beskrivningar om deras uppbyggnad av content marketing på sociala medier. En tematisk analys har använts för att kunna identifiera återkommande teman ur det insamlade materialet från företagen. Resultaten från denna studie visar på att processen för hur content marketing på sociala medier används styrs utifrån vilka mål företag har, samt vilka dimensioner som företag anser viktigast vid en specifikt kampanj. Däremot påverkas inte antalet steg i processen som helhet av antalet mål eller antalet dimensioner, utan skiljer sig från företag till företag. Samt att sociala medier bidragit till nya fynd i processen. Således är content marketing på sociala medier ett komplext arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)