Airbus A320 NEO Base Maintenance Concept SAS Operations

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Oscar Dafgård; [2017]

Nyckelord: Underhållsåtgärd; Underhållskoncept;

Sammanfattning: Detta arbete har utförts tillsammans med SAS, för att undersöka om ett base maintenance koncept med ett intervall på 36 månader skulle vara mer kostnadseffektivt än 24 månader för deras nya Airbus A320 NEO flotta. SAS, precis som alla andra flygbolag utnyttjar sina flygplan på sina egna och specifika vis. Eftersom inga flygbolag opererar på samma sätt kan inte heller underhållet skötas på samma sätt för en specifik flygplanstyp. Underhållsprogrammet behövde därför ses över för att optimeras genom en paketering. Paketeringen utförs för att så många underhållsåtgärder som möjligt skall placeras i större checkar, vilket i sin tur leder till ett effektivare och billigare underhåll. Paketeringen av underhållsåtgärder görs inte enbart ur punktlighetsperspektiv och kostnadsperspektiv, utan det är även ett sätt att garantera flygsäkerhet. Eftersom säkerheten är det absolut viktigaste för ett flygbolag blir detta väldigt intressant, då man inte enbart kan spara pengar på detta, utan kan även garantera säkerhet. Dessa två koncept som paketerats, 24 och 36 månader, jämfördes genom en simulering för att se vilket som var bäst ur ekonomisk synpunkt. De intressanta värdena för simuleringen är de värden som skiljer sig åt mellan de olika koncepten. Dessa är kostnaden per mantimme och antalet gånger en åtgärd kommer att utföras under en given tidsperiod. Genom simuleringen blev det tydligt att ett koncept på 24 månader fortfarande är det mest optimala ur ekonomisk synpunkt för SAS.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)