Handlingsplaner i förskolan - ”han behöver få leka av sig sista året” : Förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med handlingsplaner och fårspecialpedagogiskt stöd i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att belysa hur förskollärare beskriver sitt arbete medhandlingsplaner och det stöd de får i arbetet med att stödja barn i behov av särskilt stöd.Personalen på förskolorna i vår studie har valt att kalla dokument med åtgärder förhandlingsplaner. Teoretiska utgångspunkter är det kategoriska perspektivet och det relationellaperspektivet. Vi intervjuade fyra förskollärare och har genom resultatet kunnat urskilja bådateoretiska perspektiven. Resultatet av denna studie visar på hur ett arbete med handlingsplanerstartar med uppmärksammande av behov. Hur pedagoger utreder dessa behov, utarbetar enhandlingsplan och därefter implementerar åtgärder i den dagliga verksamheten och följer uppdessa åtgärder. Förskollärarna beskrev att de har ett bra stöd av rektor och specialpedagogersom gav stöd både till pedagogerna och barnen. Däremot skiljde det sig mellan förskolorna hurdetta stöd gavs och hur arbetet organiserades. Resultatet tyder på att dessa dokument är en aktivdel i verksamheten och används vid behov i studiens förskolor. Denna studie visar på att arbetetmed handlingsplaner och annat specialpedagogiskt stöd ingår i förskolornas arbete. Det kräveratt arbetslaget samt förskolläraren arbetar gemensamt med att uppmärksamma behov och medde åtgärder handlingsplanen innehåller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)