Studieavgifter för tredjelandsstudenter - Hur kommer antalet internationella studenter att påverkas?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vi har i denna C-uppsats undersökt hur införandet av studieavgifter för tredjelandsstudenter kommer att påverka antalet internationella studenter. Inledningsvis beskriver vi bakgrunden till införandet av studieavgiften och definierar vår frågeställning, hur kommer avgiftsinförandet att påverka antalet internationella studenter på Sveriges lärosäten? Vidare ser vi på utvecklingen av antalet internationella studenter i Sverige de senaste åren tillsammans med utvecklingen i andra länder. Här har vi kunnat se att antalet studenter som studerar i andra länder har ökat. Vi har även tittat på studieavgifter där vi har sett att Sverige kommer att ha relativt låga studieavgifter i förhållande till många andra länder. Vi har även undersökt vilken kvalitet och status som Sveriges lärosäten har jämfört med andra länder. Vi har valt att undersöka två olika rankingar där den ena rankar Sverige som land där Sverige har kommit runt 7:e plats de senaste åren, medan den andra rankar universitet i världen. Där det högst rankade universitetet i Sverige är Lunds Universitet och kommer på 67:e plats. Frågeställningen har analyserats utifrån två ekonomiska teorier, humankapitalsteorin som handlar om att individerna ökar sitt humankapital genom studier och signaleringsteorin som handlar om att man signalerar sin produktivitet genom att studera. Resultatet vi har kommit fram till är att antalet internationella studenter troligtvis kommer att minska initialt. Detta på grund av jämförelsen med Danmark, där en liknande studieavgift infördes, vilket ledde till en minskning till en början. Trots detta så har Sverige alla förutsättningar för att på sikt uppnå målet med en internationaliserad skola med många internationella studenter då Sverige har en konkurrenskraftig skola med relativt låga avgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)