Konsumenters attityd till ekologiska snacksprodukter

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Amanda Järpemo; Harald Pedersen; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Konsumtion av ekologiska produkter ökar i samhället. Studier visar att ekologiska snacksprodukter upplevs som mer hälsosamma. Systematiska översikter på ämnet avvisar hälsopåståenden hos ekologiska produkter. Syfte: Syftet med studien är att undersöka deltagarnas attityd till ekologiska snacksprodukter. Metod och material: Kvalitativ intervjumetodik används för att ta reda på deltagarnas attityder. En pilotintervju hållits för att utvärdera intervjuguiden. Pilotintervjun ansågs adekvat och är del av resultatet. Totalt genomfördes sex intervjuer. De övriga deltagarna rekryterades utanför en välsorterad livsmedelsbutik och genom det sociala mediet facebook. Tematisk analys har tillämpats där citat från intervjuerna kondenserats ner till meningsbärande enheter för att sedan delas in i kategorier och teman. Resultat: Ekologiskt innebar för deltagarna en avsaknad bekämpningsmedel, tillsatser och en bättre djurhållning hos ekologiska produkter, dessa värderingar gjorde att den kognitiva attityden till ekologiska livsmedel var mestadels positiv och dessa produkter tillskrevs ett mervärde. Den intentionella attityden hos deltagarna, hur villiga de var att själva konsumera ekologiska livsmedel var blandad vilket tyder på en ambivalens. De blandade positiva och negativa attityderna tog sig störst uttryck när deltagarna talade om ekologiska snacksprodukter. Slutsats: Deltagarnas attityd till ekologiska livsmedel var att de är fria från bekämpningsmedel och tillsatser och därmed påverkade deras hälsa positivt. Attityden till ekologiska livsmedel var blandad och varierade mellan produktsegment, framförallt för ekologiska snacksprodukter. Attityden till ekologiska snacksprodukter var att det inte var mer hälsosamt än dess konventionella motsvarighet. Deltagarnas attityder antas delvis bero på kognitiva faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)