Hur föräldrar till hemmasittande barn upplever att det blir bemötta i vardagen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

Sammanfattning: I Sverige råder sedan 1962 skolplikt. Trots det så finns det idag barn som inte går till skolan vilka ibland kallas hemmasittande. Föräldrarna har ansvaret att se till att skolplikten uppfylls. Bakgrunden till varför ett barn bli hemmasittande kan vara komplex. Vad gäller barn med problematiskt beteende, möts deras föräldrar ofta av fördomar med avseende på att föräldrarna bär ett stort ansvar för barnets problematik. Denna studies syfte var att undersöka hur föräldrar till hemmasittande barn upplever att de uppfattas av andra. Data bestod av semistrukturerade individuella intervjuer och analyserades med tematisk analys. Nio informanter inkluderades (enbart mammor). Resultatet mynnade ut i tre teman: En dålig förälder, En förälder i en svår situation som kämpar samt En besvärlig förälder. Studiens resultat kan öka förståelsen hur konstruktivt bemötande från omgivningen kan förbättra samarbetet mellan föräldrar och skola bland annat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)