"Barnen är ju ändå ute och leker" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers förhållningssätt till fysisk aktivitet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I samband med att den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18) publicerades, infördes begreppet fysisk aktivitet. Enligt WHO avser den fysiska aktiviteten all kroppslig rörelse som produceras av skelettmuskler och kräver energiförbrukning (WHO, 2020a). En omfattande definition som gör det relevant att analysera förskollärare och barnskötares förhållningssätt gentemot fysisk aktivitet i förskolan. Denna studie syftar till att analysera på vilket sätt förskollärare respektive barnskötare möjliggör en livslång relation till fysisk aktivitet för barn i förskolan. Studiens material samlades in genom kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare och fyra barnskötare. Därefter analyserades materialet utifrån teorin KASAM och de didaktiska frågorna vad, hur och varför. Med utgångspunkt i KASAMs tre komponenter begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet samt de didaktiska frågorna har förskollärare respektive barnskötares definition av begreppet, den egna relationen till fysisk aktivitet samt deras förhållningssätt gentemot fysisk aktivitet i förskolan analyserats. Studiens resultat visar att förskollärarna och barnskötarna har en gemensam förståelse av begreppet, samt att deras relationer till fysisk aktivitet i viss mån skiljer sig åt. Resultatet visade även att pedagogerna erbjöd barnen fysisk aktivitet dagligen och att de anser att de aktiviteter som erbjuds ska vara intressanta och lustfyllda för barnen. Detta sätt att erbjuda rörelseglädje bidrar till att fysisk aktivitet känns meningsfullt och därmed får barnen möjlighet att bilda en god relation till fysisk aktivitet som varar resten av livet. Studien visar också att pedagogernas individuella intresse och erfarenheter har betydelse för i vilken utsträckning de erbjuder fysisk aktivitet i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)