Kontroversiella frågor i undervisningen - vad, hur och varför? : En kvalitativ studie om ämnet kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen och vilket stöd som ges samhällskunskapslärare utifrån tre valda artiklar.

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Studiens syfte är att analysera vilket didaktiskt stöd som presenteras i Skolverkets artiklar för inspiration och stöd i arbetet om kontroversiella samhällsämnen och frågor i undervisningen. För att göra detta jämförs utvalda texter för stöd och inspiration från Skolverket med en samhällskunskapsdidaktisk bok för lärare. Analysen utgörs av den didaktiska bokens fokuspunkter elevernas erfarenheter, diskussion och dialog samt öppenhet/kringgående/undvikande. För att uppnå studiens syfte har metodenen kvalitativ textanalys valts. Resultatet av studien visar på att Skolverkets artiklar för inspiration och stöd i arbetet bidrar med didaktiskt stöd på en översiktlig och generell nivå om arbetet med kontroversiella frågor i undervisningen. Studiens resultat visar även att Skolverkets artiklar kan kopplas till en samhällskunskapsdidaktisk bok för lärare. I analysen och jämförelsen av Skolverket och den samhällskunskapsdidaktiska boken blev det tydligt att det didaktiska stödet skiljer sig åt mellan analysenheterna. Slutsatsen blir således att den samhällskunskapsdidaktiska boken bidrar med ett större didaktiskt stöd. Detta i form av en mer konkret, grundlig och mer detaljerad form av stöd utifrån praktiska exempel och olika konkreta förhållningssätt i arbetet med kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)