Motivation och ledarskap i banksektorn : En kvalitativ studie om hur chefer kan jobba för att motivera medarbetare i en decentraliserad organisation

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Författare: Rickard Björk; [2019]

Nyckelord: Ledarskap; Motivation; Bank; Banksektorn; Struktur;

Sammanfattning: Bakgrund: Forskning som gjorts inom banksektorn hävdar att organisationerna som befinnersig i sektorn genomgått omfattande strukturella förändringar. Dessa strukturella förändringarkan bidra till att medarbetarnas arbetssituation och arbetssätt ändras. Detta i sig kan tänkasförändra sättet medarbetarna motiveras på i sitt arbete och vad som motiverar dem. Dåförutsättningar förändrats kring medarbetarnas motivation kan tänkas att även ledarskapetinom banksektorn behöver förändras i syfte att främja medarbetarnas motivation.Problemformulering: Kan någon ledarstil tänkas passande för att motivera medarbetarnautifrån de nya förutsättningarna som uppkommit i banksektorn av de strukturellaförändringarna?Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka föreställningar det finns kring motivationhos medarbetare och chefer i banksektorn samt med grund i teorier om ledarstilar resoneraom hur cheferna kan arbeta med att motivera medarbetare utifrån dessa föreställningar.Metod: Studien har använt en kvalitativ forskningsmetod. Genom den valda metoden harsemistrukturerade intervjuer gjorts för att öka förståelsen av chefer och medarbetaresföreställningar om motivation samt hur chefer kan arbeta för att stimulera medarbetarnasmotivation utifrån medarbetarnas upplevelser.Slutsats: Efter att ha gjort åtta intervjuer varav tre med chefer och fem med medarbetaredrogs en slutsats kring ifall någon ledarstil kan tänkas passande för att motivera medarbetare ibanksektorn som befinner sig i en decentraliserad organisationsstruktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)