Måltidspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och förhållningssätt till måltidspedagogik.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att studera förskollärares förhållningssätt och syn på måltidspedagogik i förskolans vardag. Studien tar upp olika erfarenheter som tyder på omedveten kunskap kring ämnet.Studien genomfördes via semistrukturerade intervjuer med fem stycken för-skollärare ifrån en mindre stad och som var verksamma på både landsbygden och inom tätorten. Deltagarna hade varit verksamma inom Förskolan mellan 23-35 år.Resultaten presenteras baserat på studiens tre frågeställningar och visar att måltiden är den stund på dagen där man samtalar om vardagliga ting samtidigt som pedagogiska aspekter spelar in. Deltagarna menar också att förhållningssätt är a och o men att måltidspedagogik var både något nytt och outforskat. Trots det tyder flera svar på att en inre kunskap kring hur måltidspedagogik genomförs i den vardagliga verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)