Vem är Kellogg's-kvinnan? : En fallstudie om hur Kellogg’s väljer att framställa kvinnan i reklam ur ett retoriskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Studien har utgått från fyra olika reklamfilmer från företaget Kellogg’s. Uppsatsen är en fallstudie som syftar till att undersöka hur företaget Kellogg's använder retoriska strategier i samband med hur kvinnan i reklamfilmerna framställs. Undersökningen kommer att utföras genom att analysera fyra utvalda reklamfilmer med hjälp av olika teorier, begrepp och tidigare forskning. Det utvalda materialet studeras med hjälp av retoriska övertalningsstrategier som ethos, pathos, logos, argumentation, metonymi och doxa. I syfte att studera hur Kellogg’s framställer kvinnan i de utvalda reklamfilmerna kommer reklamfilmerna att analyseras utifrån begreppet stereotyp samt utifrån studiens utvalda diskurs Love your body-diskursen. För att presentera studiens analys är avsnittet uppdelat i gemensamma teman utifrån de fyra utvalda reklamfilmerna, samt ett avsnitt om hur Kellogg’s framställer kvinnan. Analysen visar vidare på att Kellogg’s väljer att presentera kvinnorna utifrån ett stereotypiskt perspektiv och ett icke-stereotypiskt perspektiv beroende på vilket årtal reklamfilmen är producerad, i förhållande till samhällets värderingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)