Biodrivmedel från lignin

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Darius Kvainauskas; Martin Johansson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Lignin är en molekyl som finns i alla växter och kan användas för att framställa nya generationens biodrivmedel. Ligninbaserade biodrivmedel är bra från en miljöaspekt för att det minskar växthuseffekten, men också för att utvinningen av svartlut kan effektivisera tillverkning av pappersmassa. Vid tillverkning av massa fås en restprodukt vid namnet svartlut. Svartlut har ett högt energiinnehåll och kan vara ganska besvärlig att hantera. Det kan användas till värme eller energi internt i massabruken, men fås ofta i större mängder än massa- och pappersbrukens sodapannor kan ta hand om. Det är från svartlut som lignin kan utvinnas. Idag finns det processer som bland annat LignoBoost som utvinner lignin från svartlut. Lignin behöver därefter omvandlas till en flytande form för att sedan blandas in som en komponent i bensin och diesel. Detta kandidatexamensarbete utforskar möjligheter att använda svartlut för utvinning av lignin till ligninbaserade biobränslen. Utöver det har hela råvaruflödet av lignin kartlagts. Kartläggningen av råvaruflödet har utförts med hjälp av en litteraturstudie och intervjuer. Vidare har uppskattningar gjorts på hur stor del av energianvändningen i transportsektorn som kan ersättas med energi från lignin. Energipotentialen från ligninet har baserats på tre olika fall där olika stora andelar av det tillgängliga ligninet används. För Fall 2, där 50% av ligninet utvinns, beräknades även kostnaden för en energikälla (skogsflis) som kan ersätta den energi i svartlutet som annars används som bränsle i massa- och pappersbruken. Från litteraturstudien och intervjuerna är slutsatsen att det i nuläget inte finns ett färdigt råvaruflöde för lignin, däremot är det tre steg som behöver gå ihop för att ett fungerande råvaruflöde ska skapas; utvinning av lignin, omvandling till flytande lignin och distribution. Samtliga aktörer i detta råvaruflöde behöver samarbeta för att hitta en lösning alla kan dra fördel av och subventioner kan behövas för att drivmedlet ska ha ett rimligt pris. Resultatet visar att det finns 3,1 miljoner ton lignin tillgängligt under ett års tid från massa- och pappersbruken i Sverige. Från detta lignin är energipotentialen 12,81 TWh ifall det antas att 30% av allt svartlut används. Detta motsvarar 13,6 % av energibehovet i transportsektorn och räcker till bränsle för 1,56 miljoner personbilar årligen. Ifall 50 % av svartluten används är energipotentialen 21,34 TWh, vilket motsvarar 22,7 % av energibehovet i transportsektorn. I detta fall skulle 25 miljoner ton trädbränsle behöva användas för att ersätta energin, med ett beräknat pris på 1,56 miljarder SEK.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)