”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey
Sammanfattning: Sammanfattning:Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen FiftyShades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell respek-tive en konfessionell gymnasieskola. Genom ett diskursanalytiskt förhållningssätt analyseras respondenternassvar. Resultatet visar att tjejerna ser kön som något statiskt och fördiskursivt snarare än socialt konstruerat. Derassvar knyter också an till den kulturella definitionen av kön och de gör stor skillnad på hur kvinnor och män börverka. Ytterligare visar resultatet att respondenterna gör en skillnad på kvinnors respektive mäns sexualitet samthur maktförhållandet mellan dem bör se ut. Samtliga respondenter är överens om att mannen har och förväntasha mer makt än kvinnan.Vidare ämnar studien undersöka förhållandet mellan gymnasietjejernas och medias mottagande av FiftyShades of Grey. Det framkom att respondenterna var överens med många av de inlägg som gjorts i debatten omfilmen. Samtidigt uppenbarade sig en diskrepans där diskussionen i media var mer kritisk och ifrågasättande äntjejerna.Utifrån resultatet diskuteras sedan hur skolan kan arbeta normkritiskt med kön, sexualitet och makt. Vi menaratt Fifty Shades of Grey är tacksam att använda som utgångspunkt i diskussioner om normer med elever.Därigenom kan de normer om kön, sexualitet och makt som filmen såväl som eleverna själva reproducerarproblematiseras. Således kan alla elever ges en mer jämställd och likvärdig utbildning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)