Henriksdalsskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Detta dokument innehåller 2018 års kandidatprojekt av Sebastian Waller. Projektets syfte var att rita en tvåparallellig F-6-skola, för uppskattningsvis 420 elever. Vi valde i projektets början mellan två tomter, en i Mälarängen och en i Henriksdal. Jag valde den sistnämnda då jag ville arbeta med en miljö som är mer urban till att börja med, samt att jag är rätt förtjust i Hammarby Sjöstad som stadsrumsmiljö, och tyckte det vore kul att få arbeta med det området. Dessutom tänkte jag att tomtens något svåra form verkade intressant att förhålla mig till. Den huvudsakliga gestaltningsprincipen jag utgått ifrån är ett stadsplaneringsperspektiv; tomten ligger belägen på ett sådant vis att skolan och dess byggnader blir avslutet på den geometri som går att utläsa ur Hammarby Sjöstads utbredning. Grundat på denna tanke har jag utformat två byggnader, en huvudbyggnad och en matsalsbyggnad, som blir avslutande partier på varsin del av områdets stadsbyggnadsmässiga plangeometri. Huvudbyggnaden blir det nordliga avslutet på volymerna i geometrin som tar sin början vid Regattakajen, och dess form har delvis tagits ur principer som kan återfinnas i dessa. Två nämnvärda sådana principer är de olika våningshöjderna mellan volymer, och hur några av områdets byggnader bryter de räta vinklarna utefter vägar m.m. Matsalen är i sin tur avslutet på geometrin som går utmed Kanalvägen, då jag bestämde att den får ett något abrupt slut om ingen byggnad placeras där, eftersom den nuvarande paviljongförskolan försvinner. Den är orienterad så att dess riktning möter “spetsen” och huvudbyggnaden. Formen är baserad på byggnaden söder om tomten, vilken skiljer sig något från områdets andra byggnader. Denna har en geometri som skapar ett öppet “torg” mot vägen, vilket för matsalen blir passande eftersom denna yta kan ackommodera lastbilsburna leveranser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)