Hantering av teknisk skuld inom den finansiella sektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Digitaliseringen har medfört en strukturomvandling som genomsyrar hela vårt samhälle. Det har lett till en teknologisk revolution för samtliga branscher, där spelplanen för aktörerna förändrats. Inte minst inom bankmarknaden där digitaliseringen medfört nya spelregler med PSD2 och Open Banking. Detta har ökat konkurrensen då många nya aktörer äntrat marknaden med nya innovativa produkter och tjänster. Samtliga aktörer lägger således större fokus på utveckling, där exempelvis de mer traditionella aktörerna vill flytta affären från fysiska kontor till digitala applikationer. Detta kan medföra en ökning av teknisk skuld, eftersom utvecklingstempot ökar benägenheten att ta genvägar för att snabbare färdigställa utvecklingsprocessen. Undersökningen syftar därför till att besvara hur teknisk skuldsättning skiljer sig hos aktörer på bankmarknaden med olika teknologiska förutsättningar, samt hur skuldhanteringen ser ut hos dessa. Frågan är av induktiv karaktär och kvalitativ data har därför samlats in genom fem intervjuer med representanter från olika banker. Resultatet visar att de teknologiska förutsättningarna tycks skiljas mellan aktörerna och att det i sin tur har en påverkan över mängden skuldsättning. Bland annat påverkas skulden av faktorer som mängd legacy. Vidare visade det sig att hantering av teknisk skuld inte görs helt enligt metoder som teorin förordar. En del av strategierna fann vi gemensamma, men i allmänhet sker hanteringen mer informellt där samtliga tillfrågade företag tycks ha egna arbetssätt att hantera teknisk skuld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)