Hur viktigt är ursprung?
Sammanfattning: Syfte: Identifiera när det är viktigt att kommunicera sitt ursprungsland och om det finns något samband mellan högengagerande och lågengagerande produkter i olika kontexter Metod: Uppsatsen bygger på en kvantitativ forskningsmetod där enkätundersökningar tillsammans med tidigare studier lägger grunden för att förstå i vilka situationer det är viktigt att kommunicera ett varumärkes ursprung. Teoretiskt perspektiv: Denna uppsats tar avstamp i den grundläggande teorin kring möjligheten att bygga ett starkt varumärke. Följande avsnitt behandlar brand equity och hur man i teorin skapar ett positivt varumärkeskapital genom sekundära associationer. Dessutom introduceras och behandlas graden av engagemang vid val av olika produkter. Resultat: En strukturerad enkätundersökning via Internet genomfördes med respondenter från både Sverige och Finland där författarna undersökte respondenters åsikter kring ursprungslandets betydelse relativt andra parametrar inom utvalda produktkategorier. Slutsats: Författarna fann att vikten av ursprungslandet beror på vilken produktkategori som utvärderas och kan således inte genrealiseras på hög- eller lågengagemangsprodukter. Dessutom kunde författarna uppfatta en viss skillnad i respons mellan de jämförda länderna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)