Vad motiverar designande och tillverkande egenföretagare inom textilbranschen att driva sina verksamheter? : en fallstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Idag är det många fler i Sverige som startar företag än tidigare. Samtidigt kan det också vara svårt att livnära sig på egenföretagande, bland annat då företag beskattas hårt i Sverige, vilket kan minska incitamenten. Enligt rapporter ökar ändå antalet egenföretagare, också verksamma inom kreativa näringar, trots kända motsättningar. Detta indikerar att det finns många incitament till att bli egenföretagare, men vilka är dessa? Den här studiens syfte är att öka förståelsen för vad som motiverar designande och tillverkande egenföretagare inom textilbranschen att driva sina verksamheter. Undersökningen gjordes genom en kvalitativ fallstudie där sju olika företag verksamma inom den specifika yrkesgruppen intervjuades påm ämnet motivation och vad som driver just dem att driva företag. Respondenternas svar sammanställdes och analyserades därefter med stöd av vetenskapliga forskningsteorier på området. Underökningen kom fram till att de medverkande egenföretagarna motiverades av faå vara kreativa och skapande i sin yrkesroll, likaså av att få arbeta självständigt och med sina egna idéer. De motiverades också av att tjäna pengar så att de kunde få en större inkomst och för att deras verksamheter skulle kunna växa och utvecklas med tiden. Andra motiverande faktorer var också att känna bekräftelse och framgång, samt visionen om att kunna bygga upp någonting eget. De medverkande ansåg också att betydelsen av att få arbeta med något de brinner för var mycket stor, eftersom det i flera fall genererade en större upplevd meningsfullhet i deras arbetsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)