Rätt stöd i skolan : FMT-metoden som komplement till specialpedagogiska insatser

Detta är en M1-uppsats från Estetisk-filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Arbetet med detta examensarbete har varit att undersöka om FMT (Funktionsinriktad Musikterapi) kan vara ett komplement till den traditionella specialpedagogiska undervisningen i grundskolan. FMT kan kort beskrivas som ett arbete med motorisk utveckling. Motoriken är av betydelse för individens utveckling och förmåga till inlärning. Skolverket har kommit fram till att barn i behov av stöd inte alltid får rätt sorts stöd och försöker genom olika förändringar att komma tillrätta med detta.   Examensarbetet innehåller resultat av praktikarbeten med två barn som tidigare av olika anledningar givit klasslärarna ”huvudbry”. Barnen som även under perioden fått traditionell specialpedagogisk undervisning, har utvecklats mycket positivt. Klasslärarna är eniga om att mitt arbete med FMT har varit en bidragande orsak till barnens utveckling. Arbetet med detta examensarbete har också inriktats på att tydliggöra vad FMT är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)