Satori : Ett datorspel skapat med hjälp av industridesign

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för industridesign

Författare: Viktor Eriksson Casanova; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Målet med projektet är att skapa ett spel med ett unikt spelkoncept som gynnar det kreativa tänkandet. Projektet startades med dessa förutsättningar. Analyser gjordes för att få ett helhetsintryck av hur spelmarknaden och spel ser ut idag och för att se om projektet var värt att ta vidare. Efter den analytiska fasen påbörjades en kreativ fas där idéer och koncept togs fram. En brainstorm hölls med en testgrupp för att få fram fler idéer och infallsvinklar till spelet. Detta ledde till att ett spelkoncept började växa fram. Detta spelkoncept gick ut på att ge spelaren total frihet att lösa olika pussel. En tidig alpha-version med ett enkelt pussel togs fram och visades upp i en workshop för en testgrupp som fick testa och kommentera den för att sedan komma med idéer och förslag. Efter detta började en bandesign skissas upp och därefter gjordes ett användartest. Efter att bandesignen fastställts byggdes två modeller för att gestalta och komplettera spelet, en av banan och en av huvudkaraktären. Alphan visar måhända inte spelets fulla potential men ger en fingervisning om spelets koncept.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)