Crowdfunding, innovativ marknadsföring eller marknadsföring för innovationer?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Två grundpelare för att ett nystartat företagande ska nå tillväxt är behovet av finansiella resurser och kunder. Båda delarna kan vara avgörande om ett företag överlever de utmanande första åren. En bredare kundbas kan leda till flera marknadsföringsfördelar vilket är ett noga studerat ämne. Från ett företags synvinkel kan fler kundrelationer betyda lojala kunder som också är nödvändiga informationskällor. Ur en kunds perspektiv kan en nära relation skapa en tydligare trygghet och bidra till mer givande produkter. En betydande kundbas kan nås via flertalet marknadsföringsstrategier men för nya företag kan dessa vara svåra att applicera eftersom de ofta har bristande kunskap och kapital. Crowdfunding har blivit en allt vanligare finansieringsmetod som kan hjälpa ett företag med att skaffa kapital genom mindre belopp som samlas in från många aktörer. Samtidigt som företaget finansieras så innebär metoden att företag säljer sitt erbjudande och sprider sitt budskap till många människor. Crowdfunding har därför möjlighet att bidra till den andra grundpelaren genom fler kunder till ett företag. Tidigare forskning inom ämnet crowdfunding visar på de finansiella fördelarna med metoden samt vilka faktorer som är viktiga för en lyckad kampanj. Tidigare studier tangerar bara ämnet alternativa marknadsföringsfördelar som en kund potentiellt kan bidra med genom sitt engagemang. Syftet med studien är att identifiera marknadsföringsfördelar med finansieringsmetoden för nya företag samt ge praktiska rekommendationer till företag som överväger att använda crowdfunding som finansieringsmetod. För att undersöka hur kunder genom crowdfunding kan bidra till marknadsföringen i ett företag så har vi analyserat avslutade crowdfundingprojekt på hemsidan Kickstarter. Vi har haft åtta djupintervjuer med respondenter från företagen som drivit kampanjerna. Vår teoretiska referensram, som handlar om crowdfunding, kundrelationer, kundengagemang och tillväxt har sedan kopplats till respondenternas intervjuer för att svara på vår frågeställning. Hur kan kunder via crowdfunding bidra till marknadsföringen i nya företag? Resultatet av vår studie visar att kunder kan bidra till marknadsföringen i ett nytt företag via crowdfunding på flera sätt. De främsta bidragen är att backarna är mer aktiva, har högre engagemang och ger spridning som leder till en ökad hastighet av uppstartsfasen i ett nytt företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)