Möjligheter och hinder för didaktisk design i det virtuella rummet : En kvalitativ studie om bildlärares syn på, och implementering av bloggar som pedagogiska verktyg i bildundervisningen
Sammanfattning: Studies syfte är att undersöka på vilka sätt tre bildlärare använder sig av bloggar i undervisningen samt vilka möjligheter och hinder de ser med bloggen som bildpedagogiskt verktyg. Studien är genomförd utifrån ett designteoretiskt, multimodalt och sociokulturellt perspektiv på lärande. Tre kvalitativa, fokuserade, ostrukturerade intervjuer med bildlärare verksamma i grund- och gymnasieskolan har genomförts. Materialet har strukturerats och analyserats med hjälp av kvalitativ tematisk analysmetod. Av resultatet framkom att bildlärarna ser pedagogiska, bedömningsmässiga, effektiviserande och kommunikativa möjligheter i användningen av bloggar i bildundervisningen. De ser även en rad hinder som teknikproblem, förutsättningar samt elevernas integritet. I resultatet framgick att det finns ett samband mellan lärarnas olika förutsättningar och deras val av bloggformat. Olika förutsättningar skapar olika möjligheter för vilken plattform som är gynnsamt att använda i respektive lärares undervisning. Lärare som designar för lärande gör det i ett specifikt sammanhang och måste förhålla sig till designens specifika förutsättningar. Olika designer av rum för lärande skapar i sin tur förhållanden som är gynnsamma för vissa typer av aktiviteter men försvårar för andra. Lärarnas arbete med bloggar i undervisningen ser därför ut på olika sätt och används som verktyg för olika syften. Resultatet visar att lärarna i olika utsträckning använde bloggen som ett verktyg för exponering av elevarbeten och extern kommunikation, som ett verktyg för bedömning och återkoppling, som ett verktyg för dokumentation, samt som ett verktyg för lärande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)