Patienters erfarenheter av triage : en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Akut sjuka/skadade personer känner ofta att de tappar kontroll över sin kropp och situation, dessa känslor kan förvärras i en okänd miljö och kan i samband med brist på information vara överväldigande. Den första patienten ofta kommer i kontakt vid en akut situation är sjuksköterskan. I detta skede behöver den akut sjuka/skadade lämna över ansvaret till hälso- och sjukvården. Sjuksköterskan ska då med sin omvårdnadsvetenskapliga- och medicinska kunskap med hjälp av bedömningsverktyget triage, kategorisera och prioritera patienten utifrån dennes symtom och anamnes. Triage används brett i världen just för detta ändamål men är för många okänt både varför och hur det används.    Syfte: Syftet var att beskriva patienters erfarenheter av triageprocessen.  Metod: Metoden var en litteraturöversikt som baserades på kvalitativa samt kvantitativa vetenskapliga artiklar gällande det valda syftet. Sökningarna gjordes på de bibliografiska sökmotorerna Cinahl complete och PubMed. Artiklarna granskades och analyserades med hjälp av Friberg (2017).  Resultat: Litteraturöversikten resulterade i 10 stycken artiklar med fyra teman: Väntetid, Bemötande, Information & Miljö Slutsats: De sjuksköterskor som utför triage sågs ofta som kunniga inom sitt område men patienter saknade informationsutdelning både kring väntetid och triage. Patienterna saknade även ett mer holistiskt bemötande där sjuksköterskor fokuserade mer på det psykiska måendet utöver det medicinska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)