Sång och musik i flerspråkig förskola: En språkutvecklande metod

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Anna Kapanen Olsson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idén till det här examensarbetet kom till i samråd med två förskolechefer som efterfrågat någon som kunde skriva ett examensarbete inom ämnet flerspråkighet. Under ett möte uttrycktes ett intresse för kunskap om olika arbetsmetoder. Ur detta växte min kvalitativa studie fram, där jag har undersökt förskollärares erfarenheter kring arbete med sång och musik i förskolor med flerspråkiga barn, samt hur detta arbetssätt ger effekt på barns språkutveckling. Studien är genomförd med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på tre olika avdelningar. Resultatet av intervjuerna visar att sången och musiken finns integrerad i förskolans arbete och att den bidrar på olika sätt till språkutvecklingen. En aspekt är delaktighet bland alla barn oavsett kunskaper i det svenska språket. Det framkommer också svårigheter i att möta alla barns modersmål men att det finns stora möjligheter att använda sig av sången och musiken för att använda sig mer av olika kommunikationssätt.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)