”Människan är det farligaste djuret” : Elevers uppfattningar om miljöproblem och framtiden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna empiriska studie är att belysa hur 10 elever i årskurs fem uppfattar miljöproblem och framtiden. Studien har tillämpat den kvalitativa metoden fokusgrupper och klarlägger begreppet hållbar utveckling samt globala insatser inom hållbar utveckling.  Vidare har hållbar utveckling i läroplanen speciellt framhävts samt tidigare forskning om elevers uppfattningar kring hållbar utveckling, miljöproblem och framtiden. Resultatet visar att elever har kunskaper om olika slags miljöproblem. Dock är nedskräpning det mest diskuterade miljöproblemet. Eleverna hade olika uppfattningar kring framtiden.  Majoriteten av eleverna uppfattade en hemsk framtid med flertal olika skadliga konsekvenser. Ett fåtal elever hade bättre förväntningar kring framtiden och menade att världens länder kommer att samarbeta kring internationella lagar för en bättre framtid. Slutligen har eleverna diskuterat hur samhället borde arbeta för att skapa en hållbar planet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)