Stress, coping och utbrändhet: en undersökning av anställda inom hemtjänsten
Sammanfattning: Undersökningen handlade om stress, coping och utbrändhet bland anställda inom den kommunala hemtjänsten. Syftet med undersökningen var dels att undersöka sambanden mellan upplevd stress och tre dimensioner av utbrändhet (emotionell utmattning, cynism och prestationsförmåga), dels att undersöka vilka copingstrategier som är associerade med dessa utbrändhetsdimensioner. Ytterliggare ett syfte var att undersöka om de anställda kunde karaktä-riseras som utbrända. Ett frågeformulär distribuerades till 100 anställda inom den kommunala hemtjänsten i Malmö svarsfrekvensen var 41 %. Stress mättes med Perceived Stress Scale (PSS), coping har mättes med Brief COPE och utbrändhet mättes med Maslachs Burnout Inventory (MBI). Resultaten visade att det fanns ett positivt samband mellan stress och emotio-nell utmattning, och även ett positivt samband mellan stress och cynism, mellan stress och prestationsförmåga fanns emellertid inget signifikant samband. Vidare korrelerade emotionell utmattning positivt med passiva copingstrategier, cynism korrelerade positivt med ett flertal olika copingstrategier och prestationsförmåga korrelerade positivt med problemfokuserade copingstrategier. Slutligen konstaterades utifrån jämförelser med Maslachs tidigare forskning på utbrändhet att de anställda inte kunde karaktäriseras som utbrända i någon större utsträckning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)