Me llamo men varför inte Me hablo? : Skapar för tidig användning av reflexiva verb en problematik för verbinlärningen för nybörjare i spanska?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med den här studien var å ena sidan att granska den grammatiska progressionen beträffande reflexiva verb i några utvalda spanska läroböcker för nybörjare i åk. 6-7, då det i dessa läroböcker förekommer ord och uttryck relaterade till reflexiva verb, vars grammatiska förklaring ligger i senare kurser. Å andra sidan var även syftet att undersöka lärares uppfattningar och arbetssätt utifrån de grammatiska instruktioner och utformningar dessa läroböcker innehåller för att förebygga felaktigheter i elevernas inlärning av verb. Metoden var dels att analysera de utvalda nybörjarläromedlen i spanska för att se hur grammatiken presenteras och dels att analysera svar från ett frågeformulär som skickades ut online till ett antal utvalda lärare, om hur deras uppfattning är kring den här problematiken och om de delar samma erfarenhet. Resultatet av undersökningen kring för tidig användning av reflexiva verb visade sig inte vara ett överhängande problem, utan det fanns snarare annan problematik då det kom till verbinlärning. Studien bidrog dock till ny och bredare kunskap beträffande vad lärare möter förproblematik hos nybörjarelever. Den gav också nya frågeställningar och nya idéer till att genomföra fler studier i ämnet med elevfokus istället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)