“Teknikämnet är något för pojkar”: En kunskapsöversikt om genusskillnader i teknikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Felicia Eriksson; Elinor Månsson; [2019]

Nyckelord: Genus; skola; teknik; utbildning;

Sammanfattning: Teknik blir allt viktigare i dagens samhälle och vi blir allt mer beroende av att den alltid måste fungera då nästan allt vi äger är beroende av tekniken. Detta medför att skolan måste rusta eleverna med rätt kompetens inom ämnet teknik. Syftet med studien är att ta reda på vad forskning säger om genusskillnader inom undervisningen i skolämnet teknik och mer specifikt, att besvara frågeställningen: Vilka olika aspekter påverkar flickors och pojkars inställning till teknikundervisningen? För att besvara frågeställningen och uppnå studiens syfte har vi systematiskt tagit fram, analyserat och sammanställt vetenskapliga studier om flickors och pojkars inställning till ämnet teknik, vilka faktorer som påverkar hur elever tänker och upplever teknik samt vilken roll läraren har. Vårt resultat visar att flickor i grundskolan generellt sett är ointresserade och osäkra när det kommer till teknikämnet. Pojkar tar för sig och har bättre självförtroende än flickorna. Vidare forskning skulle kunna vara att studera hur lärare kan förändra teknikundervisningen så att flickor och pojkar har en mer jämn inställning till teknik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)