Att undervisa i biinstrument. En kvalitativ undersökning med fyra pedagoger som undervisar i fler instrument än ett.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få insyn i hur professionellt verksamma musikpedagoger upp-lever en arbetssituation där de undervisar i fler instrument än sitt huvudinstrument. En kvalita-tiv undersökning i intervjuform har genomförts och fyra pedagoger som representerar två oli-ka instrumentgrupper (sträng och brassinstrument) har deltagit i studien. Resultatet visar att det finns olika anledningar till att musiklärare väljer att undervisa i fler instrument än ett. Det visas exempel på att vissa valt att profilera sig på flera instrument redan under sin utbildning men även att vissa har kommit att börja arbeta på detta sätt då jobberbjudanden har krävt det. Alla pedagogerna upplever sina utbildningar vid musikhögsko-lan som en grund för deras undervisning men att de på egen hand har fått vidareutveckla sina färdigheter och kunskaper för att kunna ha en fortsatt god undervisning. Lärarna i brassin-strumenten upplever att det kan finnas svårigheter att spela och undervisa i flera instrument samtidigt men om fokus enbart ligger på undervisning så är det inget problem att kunna er-bjuda en god undervisning trots detta. Resultaten indikerar att högskoleutbildningar borde ge större tyngd till de pedagogiska utmaningar som det utgör att undervisa i sitt biinstrument och till frågor om musikers och pedagogers rollidentiteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)