Vatten i vägkonstruktioner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Vatten, både i flytande- och fast form, anses vara en av de stora riskerna till uppkomst av skador på vägar. Det kan nå vägkonstruktionen redan under byggskedet eller i ett senare skede, vilket ställer stora krav på att hålla det borta från vägkroppen för att eliminera risken för uppkomst av följdproblem. En väg genomgår tre viktiga faser, Projektering, Produktion samt Drift- och underhåll. Bristfällig genomförande under en eller flera av dessa faser kan medföra höga vattenhalter i vägkonstruktionen som i sin tur kan påverka vägens funktion och förkorta dess livslängd. Syftet med studien är att kartlägga problematiken med vatten i en vägkonstruktion samt identifiera vanligt förekommande brister i projekteringen, produktionen samt drift- och underhållsarbetet. Åtgärder föreslås för att eliminera dessa risker i ett tidigt skede. Studien avgränsas till att endast omfatta allmänna belagda vägar byggda enligt dagens svenska gällande krav och råd. Den inleds med en litteraturstudie som behandlar bland annat avvattnings- och dräneringssystemets olika komponenter och de brister som kan förekomma. Identifieringen av problemen görs även med hjälp av intervjuer med representanter från projektörer, entreprenörer och experter inom drift- och underhållsarbetet och som utgör resultatdelen av rapporten. Resultatet visar att samtliga faser för en väg är beroende av varandra och brister i en av dessa kan påverka resterande faser. Dock anses det att drift- och underhållsfasen är den mest kritiska fasen för en väg vad gäller uppkomst av vattenproblem. Det är därför av stor vikt att avvattnings- och dräneringssystemet kontrolleras innan det lämnas över till nästa fas, att ett löpande underhåll av vägen genomförs samt att korrekta åtgärdsbeslut fattas vid rätt tidpunkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)