En kvalitativ studie som belyser gymnasielärares uppfattning om elevers delaktighet i undervisningen
Sammanfattning: Forskning visar på att det under de senaste åren har gjorts många studier som diskuterar elevers delaktighet. Såväl internationell som nationell forskning visar samband mellan elevers delaktighet och relationer, lärande och hälsa. Syftet med denna uppsats är att belysa nio gymnasielärares uppfattningar om hur de arbetar med elevers delaktighet i undervisningen. Det har resulterat i en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av KASAM och det sociokulturella perspektivet. Den vetenskapliga utgångspunkten är hermeneutisk med en abduktiv ansats. Av resultatet framgår att delaktighet är av stort värde för elever, men det kräver att de möter lärare med stor kompetens som kan hantera elevers delaktighet i undervisningen. Risk finns annars att eleverna inte får ta del av en undervisning som på bästa sätt gynnar deras lärande och hälsa. Studien visar även att hälsa och lärande är intimt förknippade. Studien avslutas med visionen att hälsopedagoger med sin kompetens skulle kunna samarbeta med lärare i gymnasieskolan för att stödja elever i hälsa och lärande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)