Radiobaserad positionering för UAV'er

Detta är en Kandidat-uppsats från Informationskodning; Tekniska högskolan

Sammanfattning: Navigering med UAV:er kräver att farkostens och eventuellt ett måls position går att mäta ut under flygtillfället. I det allra flesta fall önskas en så hög noggrannhet som möjligt på positionen. DECCA är ett pensionerat system som var konstruerat för att läsa av fasförändringar mellan multiplar av en grundfrekvens. Systemet hade analoga mätare som gav utslag på förändringen av fasen och positionen kunde mätas ut på speciella kartor med inteferenslinjer som motsvarade en viss fasskillnad. GPS ger idag en precision ner på ett par meter, men med optimeringstekniker DGPS går det att komma ner i centimeternoggrannhet. Förutsättningen är att UAV:en befinner sig i ett geografiskt område med en minimal propagering på GPS-signalen. GPS är ett system som används idag och som fortfarande utvecklas. Fokus har lagts på att beskriva hur GPS går till väga för att få en hög precision på positioneringen och med de svårigheter som uppkommer med de långa avstånden mellan mottagaren och satelliten. En kort beskrivning över DECCA-systemets svagheter och styrkor ges, samt en kort sammanställning över hur DECCA och GPS skulle prestera i ett system med sändande antenner utplacerade över ett mindre geografisk område. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)