Sjuksköterskans undervisande funktion och dess betydelse för patientens egenvård

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Författare: Maria Rydén; Tone Svendsen; [2007-12-14]

Nyckelord: Patientundervisning; egenvård; omvårdnad;

Sammanfattning: Bakgrund Patientundervisning är en grundläggande del i omvårdnaden. Idag upplever många sjuksköterskor en stor tidspress i det dagliga arbetet vilket leder till att undervisning ofta blir åsidosatt. Sjuksköterskors förhållningssätt i det pedagogiska mötet är av stor betydelse för patientens välbefinnande. Undervisning har betydelse för att patienten ska klara sin egenvård. Syfte Syftet med detta arbete var att belysa sjuksköterskans undervisande funktion och dess betydelse för patientens egenvård. Metod Detta är en litteraturstudie som baseras på sex kvalitativa vetenskapliga artiklar och en litteraturstudie sökta via databaserna Cinahl, PubMed och via manuell sökning samt tre avhandlingar som alla innehöll observationsstudier. Resultat Resultatet visade att målet med undervisning kunde vara att få patienten att klara sin egenvård. Det var viktigt att sjuksköterskan såg patienten som en helhet för att få en bra relation och därigenom ett bra samarbete. Genom att patienten klarade sin egenvård upplevde patienten bättre hälsa, handlingskraft och livskvalitet. Diskussion Sjuksköterskans undervisande funktion var viktig men den synliggjordes inte alltid vilket gjorde att den inte blev till en självklar del i sjuksköterskans arbete. Undervisning var en grundläggande sjuksköterskeuppgift för att få patienten att klara sin egenvård. Det var viktigt att patient och sjuksköterska samarbetade med varandra. Det var nödvändigt att patienten fick kontakt med samma sjuksköterska över en längre tid för att kunna skapa ett förtroende för sjuksköterskan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)