Nyanlända och Ensamkommande elever : En studie om nyanlända och ensamkommande elevers upplevelser av språkmiljöns och motivationens påverkan på språkinlärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka nyanlända och ensamkommande elevers upplevelser av hur deras språkinlärning av svenska påverkas av olika faktorer såsom språkmiljö och motivation. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod. Resultaten visar att motivationen och språkmiljön har både positiv och negativ påverkan på språkinlärningen vad gäller eleverna i studien. Informanternas erfarenheter av språkmiljö analyserades på två olika nivåer: i och utanför skolan. Analysen visar att utöver språkmiljön påverkade även kulturella normer, psykisk ohälsa och integration deras motivation att lära sig språket och därigenom själva språkinlärningen. Studiens slutsats är att språkmiljön i skolan har en positiv påverkan på språkinlärningen hos de flesta informanterna. Vidare bidrog motivation till att integreras in i samhället och skaffa sig en bra framtid i Sverige positivt till språkinlärningen. Den psykiska ohälsan hos de ensamkommande eleverna påverkade   motivationen på ett negativt sätt. Det som är framträdande i resultaten angående de nyanlända eleverna är att motivationen påverkas negativt eftersom de befinner sig i en språkmiljö där de inte är i behov av att tala svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)