Annonsundvikande på Sociala Medier : En studie om konsumenters attityder till annonser på sociala medier och dess effekt på annonsundvikande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Jenny Björnfot; [2021]

Nyckelord: Annonsundvikande; sociala medier; attityder;

Sammanfattning: Sociala medier är en växande marknadsföringsplattform med en stor mängd reklam och annonser. Den ökade mängden annonser har dock lett till en motreaktion hos konsumenter i form av annonsundvikande. Baserat på tidigare forskning inom psykologi och mänskligt beteende knöt denna studie samman teorier om vilka faktorer som påverkar konsumenters attityder till annonser på sociala medier med tre olika former av annonsundvikande: kognitivt, affektivt och beteendemässigt. På så sätt tillämpade studien flera centrala teorier såsom Theory of Reasoned Action (TRA), Theory of Planned Behavior (TPB) och modellen om annonsvärde. Syftet med studien var att öka förståelsen för konsumenters attityder till annonser i sociala medier och hur det påverkar annonsundvikande. Genom att ställa upp hypoteser undersökte studien i vilken utsträckning konsumenter uppfattarannonser på sociala medier som informativa, underhållande, icke-irriterande, trovärdiga, påflugna och personaliserade. Vidare undersöktes deras attityder till dessa annonser samt deras kognitiva, affektiva och beteendemässiga annonsundvikande. Datainsamlingen skedde genomkvantitativ metod i form av en enkätundersökning som spreds genom sociala medier och via epost till universitetsstudenter på Luleå Tekniska Universitet. Undersökningen genererade 275fullständiga svar vilka genomgick en dataanalys med hjälp av parametriska analysverktyg såsom Pearsons R-korrelationstest, t-test och regressionsanalys. Resultatet visade att information, underhållning, irritation och påflugenhet är viktiga faktorer som påverkar konsumenters attityder till annonser i sociala medier. Vidare konstaterades konsumenters attityder till dessa annonser ha ett tydligt samband med kognitivt, affektivt såväl som beteendemässigt annonsundvikande. För att göra annonser på sociala medier mer effektiva och minska sannolikheten att de undviks är det således viktigt för marknadsförare att skapaannonser som leder till positiva attityder. Detta kan göras genom att skapa annonser som uppfattas som informativa, underhållande och icke irriterande. Vidare bör annonserna utformas på ett sådant sätt så att de inte uppfattas som påflugna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)