Att arbeta med känslor i en akademisk kontext : Psykoterapihandledares berättelser om att arbeta med studentterapeuters affektmedvetenhet i handledning

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Trots att affektmedvetenhet är en viktig terapeutisk färdighet är kunskapen om hur man kan arbeta med studentterapeuters affektmedvetenhet i handledning mycket begränsad. Syftet med studien var att få en djupare förståelse för hur psykoterapihandledare arbetar med studentterapeuters affektmedvetenhet i handledning. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex handledare som handledde studentterapeuter under utbildningsterapi. Intervjuerna analyserades med tematisk analys utifrån abduktiv ansats. Analysen resulterade i tre huvudteman: Olika arbetssätt för ökad affektmedvetenhet hos studenterna, Att arbeta med känslor i en akademisk kontext och Det affektiva arbetets utveckling och framtid. Resultatet visade hur handledarna använde sig av praktiska övningar, ett undersökande förhållningssätt, ett stödjande förhållningssätt samt teorier om affekter i arbetet. Studentterapeutens fokus på prestation upplevdes som ett hinder då det försvårade för studenten att vara affektmedveten. Hur nära i sitt undersökande av studenternas affektiva upplevelse de kunde gå skildrades som en ständig avvägning. Sammantaget tydde resultatet på att ett upplevelsebaserat lärande uppfattades som gynnsamt för utvecklingen av studentterapeuternas affektmedvetenhet. En utmaning var att handledningen sker i en akademisk kontext, och en möjlighet är att arbete med affektmedvetenhet kan bli mer effektivt om det medvetandegörs mellan handledare och studentterapeut. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)