"När det är som jävligast borde det finnas ett system" : Socialtjänstens klienters erfarenheter av samverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka klienters uppfattningar av samverkan inom socialtjänsten samt mellan socialtjänsten och andra aktörer inom det människobehandlande området. Detta gjordes med en kvalitativ metod där sex stycken halvstrukturerade intervjuer genomfördes med klienter vars barn var aktuella inom individ och familjeomsorgen hos socialtjänsten i en mellanstor kommun. Resultaten belyser att informanterna uppmärksammar andra faktorer av betydelse i samverkansprocesser än vad professionella gör. Informanterna berättar att samverkan behövs men att det upplevs svårt och tidskrävande ju fler aktörer som är inblandade. Informanterna i studien har i huvudsak beskrivit sig som drivande och hjälpsökande. Studiens resultat visar att de har många viktiga roller i samverkansprocesserna vilket ofta förbises av både dem själva och av professionella. Socialsekreteraren och dennes relation till informanten upplevdes spela en viktig roll och de kunde avlasta klienten genom att fungera som exempelvis informationsspridare. För framtida forskning vore det intressant att undersöka andra klientgruppers erfarenheter av samverkansprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)