Elever och fiction : En studie av elevers val avböcker, spel och film ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Författare: Rebecca Karlsson; Sarah Lundgren; [2015]

Nyckelord: genus; arbetsmetoder; lärare;

Sammanfattning: Detta arbete har grundats i ett intresse för utvecklandet av nyare arbetsmetoder i klassrummet med inflytande av elevers val och åsikter. Arbetet har grundats i ett genusperspektiv då vi vill se hur valen kan både likna och skilja sig från varandra, beroende på kön. Syftet har varit att med hjälp av elevers inflytande, uppdatera lärarens synsätt, att man kan använda olika medier i undervisningen. Fokus har legat på barnens perspektiv om hur de väljer olika medier, hur de konsumerar medierna i vardagen och hur detta kan skifta, beroende på kön. Arbetet bygger på intervjuer och enkäter. Studiens resultat struktureras efter elevernas svar på enkäterna, och ligger till grund för analysen där sambandet mellan intervjusvaren och enkäterna analyseras. Detta eftersom det vi ser i enkäterna kan styrkas eller kommenteras med hjälp av  intervjusvaren. Resultatet av arbetet presenterar elevernas resonemang och åsikter kring olika  typ av fiction och vår tolkning av varför det ser ut som det gör och hur det kan användas i  undervisningen. Våra tolkningar av datainsamlingen baseras på syftet med studien samt forskningsöversikten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)