Animationsdesign för algoritmvisualisering

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Håkan Wessberg; Jens Corsman; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att använda bilder och visualiseringar för att förklara koncept och händelse-förloppär något som har gjorts länge, även inom algoritmundervisning. Detställs dock speciella krav på animering av algoritmer då dessa animationermåste konkretisera något väldigt abstrakt samtidigt som visualiseringen måstevara generell. Forskning om animationer som undervisningshjälpmedel föralgoritmundervisning har dock inte kunnat påvisa några positiva effekter avatt använda animationer. I denna uppsats har vi försökt besvara frågan om hurman skall designa visualiseringar för att dessa skall stödja inlärning. För attbesvara denna fråga har vi undersökt hur inlärningsprocessen fungerar ochhur multimedia kan stödja denna. Detta har vi gjort genom att undersöka vil-karesultat som har framkommit i den pedagogiska forskningen om multi-medialaundervisningshjälpmedel och de psykologiska teorier som ligger tillgrund för denna forskning för att se om dessa resultat är applicerbara på de-signav algoritm animationer. Övrig forskning som vi anser kan ge design-implikationerhar också studerats. Den pedagogiska forskningen av RichardMayer som bygger på psykologiska koncept introducerade av Allan Paiviovisade sig vara direkt tillämpbar på design av algoritmanimationer och ävenforskning om färg som informationsförmedlare visade sig nyttig.Utifrån dessa teorier formulerar vi sedan ett antal kriterier som en visualiseringmåste uppfylla för att stödja inlärning. För att demonstrera hur dessa kriterierkan tillämpas designar vi en prototyp för visualisering av en distribuerad algo-ritmsamt utvärderar en redan existerande animation och jämför med den nyavisualiseringen utifrån kriterierna.Efter detta diskuterar vi ett antal punkter som vi anser vara viktiga ur designsynvinkel för att en visualisering skall uppfylla kriterierna och stödja inlärn-ing.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)