Hur man uppnår en motiverande fiolundervisning: En kvalitativ studie om elevers motivation och hur läraren kan påverka den

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur fiollärare jobbar för att motivera sina elever och vilka faktorer elever själva anser har betydelse för deras motivation vad gäller musicerande. Studien syftar också till att undersöka vilka egenskaper elever eftersöker hos en motiverande lärare. Utifrån tidigare forskning och litteratur kring motivationsarbete och övning, samt resultatet av intervjuer med fiollärare och fiolelever framkommer det att det finns flera viktiga faktorer som påverkar elevernas motivation. I tidigare forskning presenteras ensemblespel, bra relation mellan lärare och elev, elevinflytande i undervisningen och möjligheten att få spela olika former av musik som viktiga faktorer. Detta bekräftas i resultatet av intervjuerna, där lärare och elever till största del är överens om att ovanstående faktorer är väldigt viktiga för elevens motivation och vilja till lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)