Produktutformning av underlagspontsluckan : vad efterfrågar marknaden?

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Sammanfattning: Inom tillverkande industrier så som sågverk har produkter utformats baserat på sågverkens egna uppfattningar om vad kunden vill ha. Det har också varit ett starkt fokus på att producera produkter till så låg kostnad som möjligt. Idag har sågverksindustrin börjat utforma sina produkter mer utifrån vad användaren av produkterna faktiskt har för behov att fylla. Samtidigt har byggindustrin anklagas för att vara ineffektiv och konservativ. Begreppet ”lean thinking” skulle vara bra att applicera för att effektivisera byggbranschen. Att huskomponenter tas fram som sedan kan monteras ihop på plats skulle gynna byggindustrin men då krävs det att deras underleverantörer har möjligheten att utveckla och tillhandahålla modulprodukter av det slaget. Många byggare införskaffar sitt byggmaterial hos byggvaruhandlare som i sin tur köper in sitt sortiment från bland annat sågverksindustrin. Sågverksindustrin är villig att anpassa sina produkter efter marknadens behov men saknar oftast kunskap om vad som efterfrågas. En koncern som ställs inför denna utmaning är AB Karl Hedin som idag består av fyra sågverk, en emballageverksamhet och 40 stycken egna byggvaruhandlare som säljer till stor del egen producerade trävaror. AB Karl Hedin köper idag in underlagsspontluckor från en extern part men de har börjat spekulera i att börja tillverka det i egen regi istället. Underlagsspontluckor är en taktäckningsmodul som oftast består av fem stycken underlagspontbräder sammansatta med klammer till en lucka. Dessa är i linjen med att försöka använda mera färdiga huskomponenter då de underlättar takläggningen vid husbygge och på så sätt spar både tid och pengar. Det finns en rad olika utformningar på underlagsspontsluckor gällande både mått och ytbehandlingar så som impregnering, grundmålning och även mellanbestrykning. I denna rapport genomfördes en marknadsundersökning hos AB Karl Hedins kunder för att ta reda på hur kunderna ser på de underlagsspontluckor som används idag och vilka förbättringsförslag kunderna tycker finns. Undersökningen genomfördes i två steg: i första steget genomfördes intervjuer med åtta kunder för att få mer kvalitativ information. Den informationen användes delvis i sin tur användes för att utforma en enkät som användes i det andra steget där enkäten skickades ut till resten av den utvalda kundpopulationen. Resultatet påvisar att det finns en standardutformning av underlagspontluckor idag som många kunder använder och är bekanta med. I resultatet framgår det att det finns fördelar med att både ha längre och kortare underlagspontluckor beroende på hur utformningen på taket som skall läggas är. Krav på arbetsmiljö för takläggare och underlagspontens tjocklek gällande täckningsalternativ samt lutning talar dock för att det kan vara mer fördelaktigt med en kortare och tjockare utformning på underlagsspontluckor än dagens vanligare utformning. Många ser en fördel med att underlagsspontluckor är impregnerade för att öka tåligheten mot fukt och mögelpåväxt både vid lagerhantering vid byggvaruhandel men också vid hanteringen på byggarbetsplatsen. Hur väl sammanfogningen är av underlagsspontbrädorna i underlagspontluckorna är något som också anses viktigt. Det gäller att sammanfogningen håller ihop bra och inte att underlagspontbräderna falla isär för då uppfyller inte underlagsspontluckan den effektivitetsökning som eftersträvas vid takläggning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)