“Är jag ignorant?”: En kvalitativ intervjustudie om individuell sångundervisning för transpersoner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: 2017 inkom 153 olika remissyttranden från bland annat Statens skolverk och Statens kulturråd, med förslag för hur transpersoner i Sverige kan få stärkt ställning och levnadsvillkor i Sverige (SOU 2017:92). Mot bakgrund av detta har denna studie för avsikt att kartlägga trans'+sångares och sånglärares uppfattningar om och upplevelser av hur de arbetar tillsammans i individuell sångundervisningen. Syftet är att synliggöra hur dialogen mellan eleven och sångpedagogen ser ut och vad de menar skapar en trygg och lärorik undervismiljö. För studien genomfördes åtta stycken semistruktuerade intervjuer. Informanterna var fyra lärare/elev-par där lärarna identifierade sig som cispersoner och eleverna som transpersoner. Respektive informant intervjuades separat. Resultatet av studien visar på att alla informantpar tycks ha väl fungerande och utvecklande relationer. Det framgår även att eleverna upplever en stark koppling mellan deras röst och könsidentitet vilket majoriteten av lärarna uppfattat. Genom resultatet går det även att utläsa en varierande kunskapsnivå hos sånglärarna såväl som eleverna gällande trans'+röster. Vidare visar resultatet på ett cisnormativt språkbruk när sånglärarna talar om röster generellt och även när de talar om sin elev.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)