TAKK som redskap för delaktighet : - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares reflektioner om hur användandet av TAKK kan bidra till barns delaktighet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

Författare: Madelene Henrysson; Maria Hult; [2021]

Nyckelord: TAKK; delaktighet; förskola; kommunikation;

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka verksamma förskollärares reflektioner om hur Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) kan användas som ett verktyg för alla barns delaktighet i svensk förskola. Studiens frågeställningar berör förskollärares användande av TAKK, deras upplevelser av huruvida TAKK kan främja barns delaktighet och vilka pedagogiska konsekvenser de ser att arbetet med TAKK ger.Studien har skrivits fram utifrån ett sociokulturellt perspektiv med fokus på begreppen mediering och den närmaste utvecklingszonen. Studiens empiri har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare som aktivt arbetar med TAKK och empirin har analyserats utifrån en tematisk analys. Studiens resultat visar att TAKK används av förskollärare som ett verktyg för att skapa möjligheter för samtliga barn att förstå och göra sig förstådda i förskolans utbildning. När barn ges redskap för kommunikation menar förskollärarna att detta bidrar till större potential för barn att göras delaktiga i förskolans utbildning. I studien framkommer även förskollärares betydelsefulla roll i att integrera TAKK som en naturlig del i förskolan och att förskollärare ständigt behöver repetera och fördjupa sina kunskaper gällande TAKK. Studiens resultat visar att några av de pedagogiska konsekvenser som arbetet med TAKK medför är att barn ges verktyg att hantera konflikter, underlätta samspel med andra, enklare få tillträde till lek och ökar barns självkänsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)